موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

باغ انگور - ترانه فارسی ترکی از گوگوش


گوگوش نامی است که در موسیقی ایران هرگز نمیشود آنرا نادیده

گرفت . یک خواننده بسیار تاثیر گذار و مهم که زمانی نام شاه ماهی

موسیقی ایران را یدک میکشید .

شاید تاثیرات نوستالژی باشد و یا هر چیز دیگر ! ولی شخصا دوستدار

گوگوشی هستم که درایران می خواند . و اتفاقا ترانه های قدیمی او را

بارها گوش میدهم ولی ترانه های جدید ش را یکی دو بار ! البته

امیدوارم چنانکه احیانا خودشان این سطور را دیدند ، دلگیر نشوند !

فائقه آتشین در سال ۱۳۲۹ در تهران زاده شد. پدر و مادر او از ایرانیانی بودند

که تبارشان به قفقاز می‌رسید. او هنگامی که ۲ سال داشت، پدر و مادرش از

یکدیگر جدا شدند.گوگوش نامی ارمنی برای پسران است، در کودکی دایه

ارمنی‌اش او را با این نام صدا می‌کرد و بعدها این نام را به عنوان نام هنری‌اش

برگزید.او از همان کودکی به همراه پدرش که یک شومن بود، خوانندگی و بازی

در فیلم را آغاز نمود و نخستین تجربه هنرپیشگی او در سن هفت سالگی بود.

گوگوش بعدها در فیلمهایی چون «پرتگاه مخوف» (۱۹۶۳ میلادی)، «شیطون بلا»

(۱۹۶۵) و «پنجره» (۱۹۷۰) ظاهر شد. ترانه‌های او که توسط آهنگ‌سازانی چون

واروژان و حسن شماعی‌ زاده نوشته‌شده و شعرهای شهیار قنبری در آن به کار

رفته بود، برای او موفقیت بزرگی پدید آورد. تا حدی که سایر خوانندگان پاپ زن

ایرانی به تقلید از سبک او پرداختند. سبک او در دهه هفتاد میلادی، در اوج

شهرتش به عنوان خواننده و هنرپیشه، الگوی زنان ایرانی واقع شد که به‌جز

گوش سپردن به ترانه‌های او، از سبک پوشیدن جامه، مینی‌ژوپ و مدل موی

کوتاه او معروف به مدل گوگوشی تقلید می‌نمودند.زندگی خصوصی گوگوش

مانند بیشتر هنرمندان با فراز و نشیب و تراژدی‌های فراوانی همراه بود و ازدواج‌ها

و روابط ناموفقی برای او به همراه داشت. وی فرزندی به نام کامبیز از شوهر

اولش محمود قربانی دارد که هم‌اکنون در لوس‌آنجلس به موسیقی می‌پردازد.

گوگوش که به هنگام وقوع انقلاب در ایالات متحده به سر می‌برد، به ایران

بازگشت. ولی زندگی منزویانه ای در پیش گرفت .گوگوش بعد از بیست و یک

سال سکوت و زندگی منزویانه در ایران، در سال ۱۳۷۹ با خروج از ایران فعالیت

هنری خود را با ارائه آلبوم زرتشت از سر گرفت و به انجام سری کنسرتهای

بازگشت پرداخت که با استقبال ایرانیان و فارسی زبانان خارج از ایران مواجه شد.

از گوگوش آلبومهای بسیار زیبا و به یاد ماندنی سراغ داریم :

مسبب (همراه با داریوش) - نیمهٔ گمشدهٔ من - فصل تازه - همسفر

جاده - مرداب - کویر- کوه - اگه بمونی - یادم باشه -پل - ستاره

من و گنجیشکای خونه - لحظهٔ بیداری - در امتداد شب

واز بین آلبومهای جدیدش نیز :

۱۳۷۹ - زرتشت شامل آهنگ های:زرتشت-بوی سفر-گوشه نشین-

خاک اسیر و...

۱۳۸۳- آخرین خبر شامل ترانه های:آهوی عشق-دلکوک-اتاق من و..

۱۳85- مانیفست شامل ترانه های:آی مردم مردم - نجاتم بده و...

۱۳۸7- شب سپید شامل ترانه های:اینترنشنال مدلی - شب سپید-

مدلی همصدا-شک می کنم- طلاق و...

۱۳۸9- حجم سبز شامل ترانه های:آبی- باران- باغ بی برگی-

دلم خواست-سزاوار-شب بی من- صدای سبز عشق- گریه کنم یا نکنم

-من و گنجیشکا- من همون ایرانم

آلبوم کیو کیو بنگ بنگ (شامل یک ترانه)

و البته فیلمهایی که گوگوش در آنها بازی کرده است

۱۳۵۷ - امشب اشکی می‌ریزد

۱۳۵۶- در امتداد شب - کارگردان : پرویز صیاد.

۱۳۵۵ - نازنین

۱۳۵۵- ماه عسل

۱۳۵۴ - همسفر

۱۳۵۴ - شب غریبان

۱۳۵۳- ممل آمریکایی

۱۳۵۱ - بی‌تا -کارگردان : هژبر داریوش

۱۳۵۰- احساس داغ

۱۳۴۹- پنجره

۱۳۴۷ - سه دیوانه

۱۳۴7- ستاره هفت آسمون

۱۳۴۵- گدایان تهران

۱۳۳۹- بیم و امید

۱۳۳۹- فرشته فراری

اما برای امروز و در این لحظه یک ترا نه بسیار قدیمی از گوگوش

را در نظر گرفته ام که در عین حال بسیار کمیاب و شاید نایاب هم

هست . این ترانه اسمش هست باغ انگور و یا اِئولَری مارالاندا

( خانه شان در مارالان* ) . این ترانه را من شخصا در سال 1379

به همراه ترانه دیگری به نام گفتم نرو به غربت از روی یک صفحه

گرامافون به فایل mp3 تبدیل کردم و همین موضوع بر کیفیت این

صدا تاثیر بد دارد . والبته نتوانستم آنرا در هیچ جای دیگر اینترنت

نیز بیابم ...جز در سایت میانالی و صفحه آقای علی اجلی که این

ترانه را بنده خودم به ایشان داده و در آنجا قرار داده بودند .پس بالاجبار

باید برای گوش کردن به این ترانه ... کیفیت بد آن را نیزتحمل کنیم .

این ترانه را فکر میکنم گوگوش در 12-13 سالگی خوانده باشد .

            باغ انگور - اِئولَری مارالاندا

رقص و شادی و مستی خوش بُوَد

با تو در جشن انگور

تاب آن را ندارم که شوی

امشب از چشم من دور

ای که دل بردی از من

با فسون از رقص خوشه چیدن

خوش بُوَد در چنین شب

از تو ای جان نغمه ها شنیدن

من شدم سال پیشین آشنا

با تو در باغ انگور

دیده ام نقش رویا ... کِی ؟ کجا ؟

با تو در باغ انگور

یا رب از درگَه تو

روز وشب من دارم این تمنا

که کند جاودانی عهد ما را عشق پاک ما را

هرگز از خاطر من نرود

موسم خوشه چینی

شادی و شوق یاران

وانهمه صحبت و هم نشینی

من که درمزرع دل

پروراندم خوشه ی محبت

هدیه در راه یاران

کُنم اکنون توشه ی محبت

اِئولَری مارالاندا .... آی گوزَه ل

خانه شان در مارالان ... آی زیبا روی

اِئولَری مارالاندا

خانه شان در مارالان

مَنی دَه یادیوا سال .... گوزَه لیم

مرا هم به یاد داشته باش ... آی زیبا روی

هِیوالار سارالاندا

زمانی که میوه های بِه دارند زرد میشوند

اُولورَه م .... اوُلورَه م یار

میمیرم برای تو ای یار ...میمیرم برای تو ای یار

غریبم یار.... یازیغام آمان یار

غریب مانده ام ای یار ... بیچاره ام ای یار

 

* مارالان نام محله ای در تبریز است .

منبع زندگینامه : ویکیپدیا

نظرات 5 + ارسال نظر
مهدی جمعه 10 بهمن‌ماه سال 1393 ساعت 02:18

خواهشا لینک دانلود بدین مال من باز نمیکنه
خیلی دنبال این آهنگم

پردیس سه‌شنبه 3 بهمن‌ماه سال 1391 ساعت 21:41 http://googooshfans.blogfa.com

با سلام
وبلاگتون بسیار زیباست .
متشکر میشم که به وبلاگ من هم سری بزنین .
با تشکر

رضا چهارشنبه 26 مهر‌ماه سال 1391 ساعت 12:57 http://reza-rezazadeh.ir

عالی بود استاد

جمال نقش پنج‌شنبه 4 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 06:57

سلام و تشکربی کران

بسیارجالب توجه بودبرام و فوق العاده عالی

باتشکرویژه ازشما

مهلا30 شنبه 29 بهمن‌ماه سال 1390 ساعت 12:24

عالی،مثل همیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد