موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

باورمکن ای یار - تیمور مصطفی اف


 

وقتی به موسیقی آذربایجان گوش میدهی ،وقتی به ترانه های فولکلوریک

این سرزمین میرسی ،باید یک نام را به یاد بسپاری .تیمور مصطفی اف

از تیمور مصطفی اف ترانه های زیبا و زیادی شنیده ایم . خاطراتی

که صدای گرم و گیرای این بزرگمرد موسیقی آذربایجان برای این

زبان ایجاد کرده ، فراموشی ناپذیر است . ترانه های زیبایی چون :

مئشه بیگی ( خان جنگل ) - داریخیرام ( دلتنگم ) - گوزوم قالدی

( چشمم دنبالش ماند)- سن سن سن ( تویی تویی تو ) - لای لای -

آناجان آغرین آلیم ( مادر دردت به جانم )- اوخو تار( بخوان تار) -

سندن یار سنه یار شیکایتیم وار( از تو ای یار به تو ای یار شاکی هستم ) -

ایستییرم گورم سنی ( میخوام تو را ببینم ) - سئوگیلینم من (من عاشقتم )

- قادانی من آلیم گل گل ( دردت به جانم ) و دهها ترانه دیگر .....

تیمور مصطفی اف در اول آوریل 1339 در جلیل آباد متولد شد .

او قبل از آنکه به عنوان یک هنرمند و خواننده ملی ( خلق آرتیستی)

شناخته شوداز اساتیدی چون سید شوشینسکی و احمد باکیخانوف آموزش

دید . او پس از اتمام تحصیلات از دانشکده هنر در سال 1964 به

عنوان سولیست در اکستر فیلارمونیک آذربایجان انتخاب شد . وی به

عنوان استاد موقام و تصنیف آذری از سال 1978 دهها کنسرت در

آذربایجان و دیگر کشورهای جهان از قبیل ترکیه وافغانستان ، روسیه

و کشورهای اروپایی و عربی و نیز ایران اجرا کرد .

یکی از بهترین ترانه های تیمور مصطفی اف ، ترانه ای است با

عنوان باورمکن ای یار که بر اساس شعری از علی آقا واحد و با

ترجمه خودم تقدیم میکنم .

 

                      Inanma Yar باور مکن ای یار

 

سن سن هر شیرین نغمه

تویی تو هر نغمه شیرین من

سن سیز جوشمارام بیرده

من بی تو هرگز سرمست نمیشوم

دئسه لر کی سئومیرم

اگربه تو گویند که من عاشقت نیستم

اینانما یار اینانما

باورمکن ای یار باور مکن

اینانما یار

باورمکن ای یار

آرادا مین یالان وار

این وسط هزار دروغ نهفته است

مین جور فتنه سالان وار

هزاران فتنه گر در بینمان نشسته است .

مندن نه دئسه اغیار

پشت سرمن هر چی بگویند

اینانما یار اینانما

باورمکن ای یار باور مکن

اینانما یار

باورمکن ای یار

عاشق اوز درد دلین ایسته دیگی یاره دئیه ر

عاشق درد دل خود را به یار دلخواهش میگوید

دئمز اغیاره ئوره ک سیرینی دیلداره دئیه ر

به دیگران فاش نمیکند و به دلدار راز گوید

رحیم سیز بیرگول ایچون بولبولی بیچاره یاپار

اما این گلِ بیرحم است که بلبل را بیچاره میکند

نه قدر جور و جفا چکسه گدیپ خاره دئیه ر

بلبل هرچه میخواهد جور و جفا بکشد ...

به خار فاش خواهد کرد راز بلبل را !

آی عاشیقی کامروا سیرینی پنهان ساخلا

ای عاشق کامروا رازت را پنهان نگهدار

اینانیب یاره دئیه ر سن اودا اغیاره دئیه ر

اگراعتماد کنی به یار، رازت را فاش اغیار خواهد کرد

قیمت لعلیوی یارین دئیمه ییب اغیاره

بدان که یارهرگزارزش گوهرت را به دیگران نخواهد گفت

گوهرین قدریینی صراف بیر ایلداره دئیه ر

ارزش وجودی گوهررا تنها صراف است که به مردمدار گوید

خوش او گونلر سر زلفینده اسیریمدی

خوش آن روزهایی که اسیر سرِ زلف تو بودم

ایندی عالم منه هجرینده گونی قاره دئه ر

اینک عالمیان رابین که مرا روسیاه هجرتو مینامند

عشق سیرین دئمه واحد بوقارا گوزلو لره

راز عشقت را ای واحد* نگو به این سیه چشمان

مست درک ایله مز ...عارف سوزی هوشیاره دئه ر

مست را درک نباشد .عارف باش و سخن به هوشیار گوی !

اینان یالنیز ئوزونه

فقط به خودت اعتماد کن

ئوروگینه گوزونه

به قلب خودت . به چشم خودت

اونون بونون سوزونه

و هرگزبه حرف این و آن

اینانما یار اینانما

باورمکن ای یار باور مکن

اینانما یار

باورمکن ای یار

آرادا مین یالان وار

این وسط هزار دروغ نهفته است

مین جور فتنه سالان وار

هزاران فتنه گر در بینمان نشسته است .

مندن نه دئسه اغیار

پشت سرمن هر چی بگویند

اینانما یار اینانما

باورمکن ای یار باور مکن

اینانما یار

باورمکن ای یار

 

  *  علی آقا واحد  شاعر بزرگ آذربایجان است که بیشترین ترانه و

 

      موقام از اشعار وی خوانده شده اند .

 

منبع زندگینامه : http://www.mugamradio.az/performers/khanendes-singers/teymur-mustafayev

 

دانلود : mujan.persiangig.com/audio/Inanma%20Yar%28auto%29%20.mp3 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد