موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

موژان

به سراغ من اگر می آیید .....

شعرترانه ای از عبدالله اوزدوغان - اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم !

 

توضیحی برای این ترانه ندارم . همه حرف را خود عبدالله اوزدوغان در شعری


بینهایت زیبا  گفته است و من فقط میتوانم ترجمه خودم را با‌ آن همراه کنم .


 



Abdullah Özdoğan – Bilseydim Büyümezdim , şiiri;



شعرترانه ای از عبدالله اوزدوغان - اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم !


 

 

 



Acı veriyor bugünü yaşamak,

درد دارد زیستن این ایام !


 bilseydim büyümezdim.

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم !


Vefa var, sadakat gerçek ve aşk müspet sanırdım

خیلی مثبت فکر میکردم که وفایی باشد ،صداقت و یا عشقی !


Kapılarımı her çalana açardım da

درهایم  را مدام برهر کوبنده اش باز میکردم


, her kapıyı utanmadan ben çalardım.

خودم  نیز بی هر ابایی در دری را میزدم !


Tek başıma kaldım bu koca denizde,

اما اینک تنها مانده ام در این دریای بی پایان ...


 tek kürekli bir sandalda.

افتاده بر زورقی تک پارو و تک سرنشین


şte bir zamanlar ben böyleydim.

آه که روزگاری من اینچنین بودم


Büyüdüm, öğrendim. Böyle değilmiş.

اما بزرگ که شدم ، یاد گرفتم که اینگونه نبوده است


Bilseydim büyümezdim,

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


 çünkü büyümesem bilmezdim.

 هرچند تا بزرگ نمیشدم هم نمیفهمیدم


Aşk denen şeyin nasıl yok olduğunu gördüm.

من به چشم خود دیدم نابودی چیزی به نام عشق را


Namusun yok olduğunu,

نابود شدن ناموس را


 vefanın hiç olduğunu,

و هیچ انگاشتن وفا را


ihanetin piç olduğunu bildim.

و حرامزادگی احتیاج رانیز دانستم


Bilseydim büyümezdim,

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


 çünkü büyümesem bilmezdim.

هرچند تا بزرگ نمیشدم هم  نمیفهمیدم


Çünkü ben küçükken hiç ihanet denizinde yüzmezdim.

زیرا در کودکیهایم هرگز در دریای اهانت شنا نمی کردم


Bilseydim büyümezdim,

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


 çünkü büyümesem oralarda gezmezdim.

هرچند تا بزرگ نمیشدم در آنجاها پرسه نمی زدم


Dost denenin cellat olduğunu,

 من به چشم دیدم که دوست جلاد میشود


 güneşin mum ışığında solduğunu gördüm.

من پژمردن خورشید را زیر نور شمع دیدم


Elinde kalbi, cebinde namusu,

قلبها را در دست و ناموس را درجیب


 aklında sus pusu gördüm.

و عقل را دیدم که در کمین سکوت افتاده بود !


Aşkını paraya tahvil edenleri,

من دیدم کسانی را که عشق  را با تحو.یل پول می گیرند


 onurunu mezara gömenleri gördüm.

و دیدم کسانی را که افتخار را تا گور همراهی میکردند


Keşke görmez olaydım,

ای کاش کور بودم و  نمیدیدم !


 çocuk kalaydım.

بچه میماندم تا ابد !


Bilseydim büyümezdim,

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


 çünkü büyümesem bilmezdim

. هرچند تا بزرگ نمیشدم هم نمیفهمیدم


Beni nasıl kandırdıklarını gördüm,

من دیدم که چگونه دارند فریبم می دهند


 beni nasıl inandırdıklarını.

دیدم چگونه وادارم میکنند تا ایمان بیاورم


Sadece gerçek benimmiş,

در حالیکه حقیقت نهایی خود  من بودم


 en iyi onu gördüm.

آری بهتر از هرچیز این را دیدم!


Göze kalem çeken acılar,

قلمهایی که درد را بر چشم میرانند


akla zincir vuran yaralar gördüm

و زنجیرهایی دیدم که بر عقل بسته میشود!


Varlığını satan yoksullar,

دیدم بیچارگانی را که در حال فروش هستی خود هستند


 yokluğunu satan zenginler gördüm

ونیز دیدم ثروتمندانی که هیچ هایشان را می فروشند


Keşke görmeseydim.

و ای کاش نمیدیدم


Bilseydim büyümezdim,


اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


çünkü büyümesem görmezdim.

هرچند تا بزرگ نمیشدم هم نمی دیدم


Sabır emlakçılarını,

من بازرگانان صبوری


 ihanet şakşakçılarını gördüm.

و مسخره کنندگان اهانت را دیدم


Arkadaşını sevenlerden daha makbul,

دیدم که دوست بودن مقبول تر از دوست داشتن است


 sevgisini satanları gördüm.

و آنگاه فروشندگانی دیدم که عشق خود را می فروشند


‘Bizler’ ve ‘sizler’ diye bizi bölenlerin aslında

در حقیقت وجودی کسانی که "ما "و "شما "را  تعیین میکنند ،


 ‘onlar’ olduklarını gördüm.

" آنها" بودنشان را دیدم


Şikayete hakkım yok,

زمانی که حق شکایت کردن نداشتم


 sustum, tam ortasında durdum

خفه شدم و درست درمیانه ماندم


Yaşamak haram oldu,

آه که زندگی چه حرام شد!


nefes alırken öldüm.

من درحال نفس کشیدن مردم


Bilseydim büyümezdim,

اگر میدانستم هرگز بزرگ نمیشدم ...


 çünkü büyümesem ölmezdim.

 هرچند تا بزرگ نمیشدم هم نمی مردم




آدرس دانلود این کلیپ :

 http://www.miyanali.com/vid/60194645079877248668586.flv?start=0

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد